Was jij ook zo vroeg op vrijdag?

 
Leuk dat je de moeite neemt om meer te weten te komen over hoe je feedback vraagt aan je bezoeker!
 
 
 
Je website draait om jouw bezoeker en niet jij maar je bezoeker bepaalt wat hij op de website verwacht.
Het is daarom fantastisch dat ook jij wilt achterhalen wat jouw bezoeker wil. Tijd om aan de slag te gaan!
 

Webstatistieken

Er zijn verschillende manieren om te anticiperen op het gedrag van je bezoekers. 
Een manier is om de webstatistieken te analyseren en op basis van die gegevens je website aan te passen. De meeste van ons hebben wel eens gehoord van Google Analytics. Je installeert de tracking-code op je website en vervolgens kun je via Google Analytics exact zien hoeveel bezoekers op je website komen, hoeveel daarvan terugkerende bezoekers zijn, hoeveel bezoekers op welke pagina de website verlaten en zelfs of ze hun doelen bereiken, etc.
Statistieken zeggen veel maar verklaren weinig. Statistieken verklaren niet waarom bezoekers zijn afgehaakt of waarom ze de website hebben verlaten.
 

Feedback van bezoekers

Je kunt ook een professional inhuren om een doelgroeponderzoek te doen om zo achter de wensen en behoeften van je doelgroep te komen. Maar je kunt ook zelf je bezoekers om feedback vragen. Door actief feedback te verzamelen kun je de gebruiksvriendelijkheid van je website verbeteren waardoor je jouw website beter kunt laten aansluiten bij je bezoekers zodat bezoekers gemakkelijker hun weg kunnen vinden. Hiermee verhoog je de kans op meer conversie.
 

Focus
Belangrijk bij het verzamelen van feedback is het bepalen van de focus. Zorg dat je feedback vraagt over een specifiek onderdeel van je site zodat je een specifiek antwoord te krijgen. Wanneer je een algemene vraag stelt dan krijgt je ook een algemeen antwoord. Zorg dat je je feedback vragen of een afgekaderd onderdeel zodat je achterhaalt wat, waar en waarom het beter kan. 

 

Er zijn verschillende soorten feedback.

 

Standaard poll

De standaard poll is een goed middel om standpunten te peilen. Bezoekers van de website kunnen met regelmaat, kort en krachtig, hun mening geven over een kwestie. De poll is een eenvoudige en snelle manier om te weten te komen hoe mensen over bepaalde onderwerpen denken.
Welke van de zes opties is de perfecte naam voor die nieuwe yoghurtsmaak? Waar moet het team haar volgende vergadering buiten de deur houden? Wie gaat de volgende verkiezing winnen?
Online polls vormen een mooie tool voor feedback ter plekke. Zij stellen je in staat op elk gewenst moment uw publiek of klanten te polsen. Als je dat doet, stuurt je de boodschap uit dat jij weet dat zij er zijn en dat hun meningen ertoe doen.
 

Beoordelingspoll

Een andere vorm van een poll is de beoordelingspoll en wordt vaak gebruikt door servicegerichte bedrijven. 
Voorbeelden van vragen:
  1. Heeft u op deze pagina gevonden wat u zocht?’
  2. ‘Was dit artikel de informatie die u zocht?’.  
  3. ‘Heeft de navigatie u geholpen bij het vinden van de juiste informatie?’

Het antwoord is ja of nee. 

 

Feedback poll

Op veel sites zie je een labeltje aan de zij- of onderkant van het scherm met de opdruk feedback. Hierdoor kunnen bezoekers op een laagdrempelige manier om feedback vragen.
 

Reviews

Het geven van sterren en cijfers is helemaal hip. Ze geven een indicatie van wat populair is en wat niet, maar verder ook niets. Vooral voor je bezoekers kan dit een behulpzame functionaliteit zijn (‘wat vinden anderen interessant’), maar usabilityvraagstukken kun je er niet mee oplossen.?
 

Enquete

In sommige gevallen zou je bezoekers van je site meerdere vragen willen stellen. Een korte vragenlijst die je meer inzichten kan geven.  
Je kunt dan een enquête opstellen waarin je feedback verzamelt over specifieke onderdelen, zoals design, teksten, navigatie of het formulier op de pagina. Laat de onderdelen beoordelen een geef ruimte voor verbetersuggesties.
 

Online chat

Hoe makkelijker een bezoeker contact op kan nemen met een bedrijf hoe tevredener hij zal zijn.  Live chat voldoet aan deze behoefte om het de bezoeker nog gemakkelijker te maken tijdens zijn bezoek aan een website. Ook wordt live chat door bezoekers als een van de prettige contactmogelijkheden ervaren. Natuurijk zijn er ook voor live chat voorwaarden om deze manier van communiceren in te zetten. Wil je meer weten? Neem gerust contact op.

 

 

 


Mail me gerust; ik help je graag !